Waarom is er kansenongelijkheid in het onderwijs?

Doorstroomtoets vloek of zegen?

Leerkrachten/docenten spelen een grote rol bij het begeleiden van leerlingen naar vervolgscholen en als ze zowel bewuste als onbewuste vooroordelen hebben, kunnen ze de volgende stappen nemen om ervoor te zorgen dat ze eerlijke en gelijke kansen bieden aan al hun leerlingen:

Zelfreflectie: Docenten moeten zich bewust zijn van hun eigen vooroordelen en bereid zijn om hierover na te denken en ze aan te pakken.

Objectieve begeleiding: Zorg ervoor dat de begeleiding van studenten bij het kiezen van vervolgscholen objectief is en gebaseerd op de individuele capaciteiten, interesses en doelen van de student.


“De fragmenten komen uit het complete archief van de publieke omroepCheck ze hier: – Klassen, HUMAN ► https://www.npostart.nl/klassen/VPWON… – Talkshow M, KRO-NCRV over Klassen ► https://www.npostart.nl/m/30-11-2020/… – Scheefgroei in het onderwijs, BNNVARA ► https://www.npostart.nl/scheefgroei/2… – Karim pakt zijn kans, NTR ► https://www.npostart.nl/karim-pakt-zi… – Nieuwsuur, NTR ► https://www.npostart.nl/nieuwsuur/23-…